Deze pagina afdrukken
2 okt 2015
Adblockers; einde van online advertising?

Adblockers; einde van online advertising?

 
Gelezen: 3027 keer

Dat werd vroeger gezegd van de televisie, die zou de radio doen verdwijnen. De nee-nee sticker zou het einde betekenen van de huis-aan-huis folder. Zo zijn er meer voorbeelden. Adblocker het einde van online advertising?
Er is momenteel veel over te doen.

 

Net als bij de cookie melding moeten adblocker gebruikers akkoord geven op het tonen van advertenties anders krijgen ze bepaalde items niet te zien, tenzij ze er voor betalen. Buienradar.nl en nu.nl gaan daar mee beginnen.

Volgens onderzoek (SAMR) geeft 64% van de Nederlanders aan een positieve houding te hebben tegenover reclame in het algemeen. Op internet ligt dat anders. 55% ergert zich aan reclame als 'uiterst irritant'.
De consument staat positief tegenover reclame, maar ergert zich groen en geel aan banners.

Uit de Monitor Internetreclame 2015 (marketingtechnologie aanbieder Relay42, onderzoeksbureau No Ties) blijkt dat 35% van de jongeren adblockers gebruikt, 9 procent accepteert geen cookies en 2 procent navigeert incognito.

Het animo voor gebruik van adblockers wordt gevoed door irritatie van opdringerige (niet te skippen) reclame, privacy kenmerken en lange laadtijd.

Voor adverteerders zaak om goed na te denken hoe en waar men adverteerd. Geen gebakken lucht en zeker niet te schreeuwerig, relevantie dus. Voor aanbieders na te denken over andere verdien modellen.
Online advertising dient gedoseerd, relevante, juist getimed en op juiste plek te zijn.
Maar ook hier zal wel een goede modus worden gevonden, net zoals dat in het verleden ook is gebleken.