Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

11 juni 2019
Amazon; sterkste merk van 2019

Amazon; sterkste merk van 2019

 
Gelezen: 61 keer

Amazon is inmiddels 's werelds meest waardevolle merk en blijft maar groeien. Dat blijkt uit de BrandZ™ Top 100, de ranglijst van sterkste merken wereldwijd.

Sinds 2006 voerde elk jaar een technologiebedrijf de ranglijst aan. Was het Micorsoft in 2006, nu in 2019 dus Amazon die overigens daarmee Google van de troon stoot. Amazon dankt haar continue groei in merkwaarde onder meer aan slimme overnames, uitstekende klantenservice en het vermogen om de concurrentie voor te blijven.

Elk jaar een technologiebedrijf
Sinds 2006 voerde elk jaar een technologiebedrijf de ranglijst aan. Was het Micorsoft in 2006, nu in 2019 dus Amazon die overigens daarmee Google van de troon stoot. Amazon dankt haar continue groei in merkwaarde onder meer aan slimme overnames, uitstekende klantenservice en het vermogen om de concurrentie voor te blijven.

Merkwaarde
De merkwaarde van Amazon staat op 315,5 miljard dollar. Daarmee laat het bedrijf Apple en Google achter zich. Microsoft, neemt de vierde plek in.
De namen in de Top 10 zijn hetzelfde gebleven, maar er zijn wat opmerkelijke verschuivingen. Facebook blijft zesde, Alibaba stijgt 2 plekken en Tencent zakt 3 plekken.

De snelste stijger
Instagram is de snelste stijger in de BrandZ Top 100. Het merk stijgt 47 plekken op de ranglijst met een ongekende groei in merkwaarde van 95 procent. Het aantal gebruikers groeit nog steeds en Instagram had geen problemen met privacy-issues, zoals sommige andere social media platforms.
Andere grote stijgers zijn Lululemon (op yoga geïnspireerd kledingbedrijf), Netflix en Uber illustreren hoe technologisch gedreven onze wereld is en laten zien dat mensen meer waarde hechten aan merkervaringen.

 

Ranglijst 2019   Merk                       Categorie                         Merkwaarde 2019 ($Miljard)   Verandering merkwaarde     Ranglijst 2018  
           
Amazon  Retail  315.505  52% 
2 Apple  Technologie  309.527  3% 
Google  Technologie  309.000  2% 
Microsoft  Technologie  251.244  25% 
Visa  Betalingen  177.918  22% 
Facebook  Technologie  158.968  -2% 
Alibaba  Retail  131.246  16% 
Tencent  Technologie  130.862  -27% 
9 McDonald's Fast Food 130.368 3% 8
10 AT&T Telecom Providers 108.375 2% 10
65 Shell Energie   20.669 -2% 63

 

En de Nederlandse merken?
Het enige Nederlandse merk in de Top 100 is Shell. Het bedrijf daalde t.o.v. 2018 met 2 plekken en staat nu op positie 65.

Geïnteresseerd in de complete ranglijst? Die vind je hier.

 

Bron: BRANDZ TOP 100 Global Brands 2019 -WPP / KANTAR

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social