Deze pagina afdrukken
14 apr 2015
Geen responsive websites hebben een probleem!

Geen responsive websites hebben een probleem!

 
Gelezen: 5803 keer

Heb je geen responsive website, dan heb je een probleem!

Wat is nu precies; responsive webdesign?

Simpel gesteld is dat de website zich aanpast aan de beeldgrootte van het apparaat waar op wordt gekeken, van desktop tot kleine smartphone. Iets ingewikkelder; Een vorm van webdesign waarbij door het anders tonen van de website een optimale webervaring wordt gecreëerd voor elke device, waarbij niet wordt ingeleverd op leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
Dat is dus niet schalen van de pagina waarbij door vingers samenknijpen of uitschuiven de pagina kleiner of groter wordt.
Bij responsive en adaptive design zal de site zich automatisch aanpassen aan het gebruikte apparaat, ook als het scherm staand of liggend wordt gebruikt.

Google gaat m.i.v. 21 april anders ranken

 

De mobielvriendelijkheid wordt dan meegenomen in het algoritme vaan Google, dus in de beoordeling van webpagina’s. Mobielvriendelijke websites krijgen voorrang. Het komt er op neer dat niet mobielvriendelijke websites niet meer of laag worden getoond in de zoekresultaten bij het zoeken op een mobiel apparaat. Het gevolg is dus dat mobiel onvriendelijke websites een terugval of zelfs niet meer zichtbaar zijn in de resultaten op tablets en mobiele telefoons. Google zelf spreekt qua ranking over een significant verschil in de zoekresultaten.

Waarom gaat Google de zoekresultaten aanpassen?

Steeds meer mensen maken gebruik van een tablet en/of een smartphone. Steeds meer van die mensen zijn online en zoeken dus ook online. Google wil -als grootste zoekmachine- logischerwijs goede zoekresultaten aanbieden.
Dit jaar zal het zoeken op kleine apparaten het zoeken op desktops en laptops overtreffen. Alle reden dus dat Google de zoekende hierin tegemoet wil komen.

Je responsive website zal -zeker op termijn- beter scoren in Google, effectiever zijn en meer bezoekers krijgen en een betere ervaring (conversie) geven.
De website bezoeker wil -zo stelt Google- een goede ervaring.