Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

30 aug 2018

Hoe tieners media gebruiken

 
Gelezen: 88 keer

De tien- tot en met negentienjarigen, ofwel de digital natives, zijn professionals in mediagebruik. De tieners kennen en gebruiken alle kanalen, ook print.

Volgens het media-gebruiksonderzoek van het Duitse BRAVO van de Bauer Media Group, onder tieners in Duitsland, kan je spreken over een 360 graden mediagebruik. Alle mediakanalen hebben een rol, van print, tv, radio tot en met uiteraard digitale content.
Het dit jaar gepubliceerde YIP-onderzoek 2018 (YIP staat voor Youth Insight Panel) is uitgevoerd onder 863 jongens en meisjes van tien tot negentien jaar. De grote meerderheid, meer dan tachtig procent, gebruikt internet, sociale media en tv. Naar de radio luistert twee derde (meisjes 68 en jongens 65 procent).

Ook printmedia vervullen onder de tieners nog een wezenlijke rol: meer dan twee derde van de meisjes leest tijdschriften (72 procent) en boeken (67 procent). Bij jongens is dat respectievelijk 60 en 48 procent. Dagbladen spelen voor een vierde van de meisjes en een derde van de jongens nog een rol.
Het mediagebruik van generatie Z omvat alle analoge en digitale mediakanalen. Elk kanaal heeft een eigen functie. Nieuws wordt door driekwart van de meisjes (70 procent) en twee derde van de jongens via tv vernomen, gevolgd door radio, internet en dagbladen.

Het internet wordt door de meerderheid van jongens en meisjes (70, 66 procent) vooral voor thema’s rondom school, opleiding en beroep gebruikt. Over mode en beauty informeert de helft van de meisjes zich via sociale media (59 en 65 procent) en tijdschriften (57 en 52 procent). Voor jongens spelen de thema’s mode en beauty vrijwel niet. Maar de helft van de jongens gebruikt internet en sociale media voor informatie over computerspellen en gaming. Een kwart informeert zich over deze onderwerpen via tijdschriften.

Vrijwel elke tiener heeft een smartphone en is altijd bereikbaar en online.
WhatsApp, Instagram en Snapchat worden het meest gebruikt door meisjes, gevolgd door YouTube. Voor jongens is YouTube na WhatsApp de meest gebruikte app. Daarna volgen Instagram en Snapchat. Facebook, Twitter, Pinterest en Musical.ly worden in vergelijking met een jaar eerder minder gebruikt.

 

Bron: Bauer Media Group/Graficus

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social