Deze pagina afdrukken
21 jan 2019
KPN stopt met de merken XS4ALL en Telfort

KPN stopt met de merken XS4ALL en Telfort

 
Gelezen: 2086 keer

Lange historie XS4all en Telfort

Xs4all, opgericht in 1993, is een van de eerste internetaanbieders van Nederland is voortgekomen uit een aantal idealisten en techneuten (hackersgroepering). Een eigenzinnig bedrijf die techniek en service hoog in het vaandel heeft. De historie van Telfort is ook lang, dat merk stamt uit 1996. KPN heeft XS4ALL in 1998, dus ruim 20 jaar geleden al opgekocht.


Alles in een merk
KPN wil de komende jaren de merken XS4ALL, Telfort en Yes Telecom, die als aparte merken werden neergezet, laten opgaan in hun eigen merk KPN. Afdelingen worden samengevoegd, wat zal leiden tot boventallige medewerkers.
Op termijn staat er dus het KPN logo op de rekening. KPN stelt dat “de goede eigenschappen van de merken” worden opgenomen binnen KPN.

Emotie
Met name de klanten van XS4ALL tonen de nodige emotie. De helpdesk werd geroemd voor haar service en deskundigheid.
De in het leven geroepen petitie om het merk te behouden zal vermoedelijk niet gaan slagen. KPN is tot nu toe vast besloten de ingeslagen weg vast te houden.
XS4ALL klanten kregen meer vrijheid door bijvoorbeeld meer netwerkpoorten open te laten zetten. De klantenservice werd geroemd door zijn deskundigheid. Welke provider biedt statische IP-adressen, DNSSEC en IPv6?


Daarnaast kwam het bedrijf op voor de rechten van abonnees, stond het in de rechtszaal voor auteursrechtschending. Het kreeg daarmee een reputatie als privacy- en veiligheidsvoorvechter. Ook heeft het zich bemoeid met de case tussen ZIGGO en BREIN rodom The Pirate Bay. Zijn ze betrokken geweest bij burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. XS4ALL streed altijd voor een open internet. Er werd wel gesteld; ‘ze waren een voorbeeld voor de sector’.


Frappante marketing
Toch merkwaardig dat juist KPN deze merken uit hun ‘Corporate’ portefeuille opzuigen. Marketingtechnisch sterke merken waarin veel is geïnvesteerd. Mogelijk toch moeilijk voor het moederbedrijf al deze ballen hoog te houden. Wat zal er op termijn gebeuren met de andere 11 merken, waaronder Argeweb en Simyo?


Nog maar weinig keuze
Vroeger was er te kiezen voor diverse internetproviders. Nu kom je uit bij slechts enkele aanbieders. Waar gaat dit heen?
Steeds minder keuze, steeds meer een monopolie.
Dat is doorgaans niet goed voor de markt.