Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

14 aug 2015

Social media in Nederland in medio 2015: Recente cijfers.

 
Gelezen: 2370 keer

 

Facebook blijft koploper in Nederland, maar wordt minder populair onder jongeren.
Al jaren is Facebook aanvoerder, ook in 2015 is Facebook de nummer 1. Er zijn 9,4 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben, waarvan 6,6 miljoen dagelijks inloggen. Dit is een stijging van 8% t.o.v. het dagelijks gebruik in Nederland van 2014. Onder jongeren is het Facebookgebruik gedaald. Het aantal gebruikers is met 12% gedaald t.o.v. 2014 van jongeren onder 20 jaar. De groep gebruikers van 65 t/m 79 jaar is met 23% gestegen t.o.v. 2014, bij de groep 80 jaar en ouder een stijging van 10%.
Facebook blijft voorlasnog dus veruit het grootste social medianetwerk en blijft daarmee een belangrijk medium voor organisaties om hun doelgroepen te bereiken.
De reden dat het netwerk onder jongeren minder populairder wordt, is door de opkomst van nieuwe netwerken. Jongeren worden vaak terecht gezien als de early adopters van vernieuwde producten en daarmee staan zij sneller open voor de nieuwe platformen die worden ontwikkeld. 

Dagelijks Twittergebruik in Nederland gedaald met 33%.
Het (actieve) gebruik van Twitter is in Nederland gedaald. Van 1,5 miljoen in 2014 naar 1 miljoen dagelijkse gebruikers. Met name onder de groepen van 15 t/m 19 jaar (-26% t.o.v. 2014) en 20 t/m 39 jaar (-23% t.o.v. 2014). Opvallend is dat het aantal gebruikers in de leeftijdsgroep 65 jaar tot en met 79 jaar met 29% is gegroeid.

Dagelijks gebruik LinkedIn stijgt.
Nederland telt in 2015 3,8 miljoen LinkedIn-gebruikers. Dagelijks loggen 0,4 miljoen Nederlanders in op het platform (in 2014 0,3 miljoen). De stijging in Nederland is vooral te verklaren doordat er steeds meer content te halen is op LinkedIn.

Instagram erg populair onder jongeren.
Instagram is een van de nieuwkomers onder de platforms. Jongeren verlaten Twitter en Facebook en gaan naar Instagram. Instagram is een sociaal netwerk dat je alleen kunt aanmaken via een app op smartphones. Op het netwerk kun je foto’s (met filters te bewerken) en korte video’s delen met je volgers.
De helft van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar maakt gebruik van Instagram. Op Instagram loggen dagelijks 722.000 Nederlanders in, een stijging van 35% t.o.v. 2014. Steeds meer organisaties beginnen de voordelen van dit medium in te zien om jonge doelgroepen te bereiken.

Pinterest populair in de leeftijd van 20 t/m 39 jaar.
Een ander groeiend platform is Pinterest. Net als bij Instagram gaat het om het delen van beeld- en videocontent. Het dagelijks gebruik is met 101% toegenomen in 2015. Pinterest is het meest populair in de leeftijdscategorie van 20 t/m 39 jaar. Van alle Nederlanders van deze leeftijdsgroep maakt 22% gebruik van Pinterest. Het platform is nu vooral in trek bij vrouwelijke gebruikers, er worden veel beelden rondom mode en eten gedeeld.

Het social medialandschap in Nederland wordt steeds diverser. Er komen meer platformen bij en doelgroepen switchen tussen die platformen. Vooral jongere gebruikers stappen snel over naar nieuwe platformen. Tegelijkertijd blijven de traditionele netwerken ook verder groeien.

Hieronder nog wat cijfers:

Platform:          Aantal Nederlandse gebruikers:  Dagelijks aantal Nederlandse gebruikers:  Verschil t.o.v. 2014: 
facebook   9,4 miljoen 6,6 miljoen  + 8% 
twitter   2,8 miljoen 1,0 miljoen  - 33% 
LinkedIn  3,8 miljoen  0,4 miljoen  + 33% 
Instagram 1,8 miljoen 722.000 + 35%
Pinterest 1,6 miljoen 261.000 + 101%

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social