Deze pagina afdrukken
26 okt 2015
Vertrouwen in traditionele reclame nog steeds groot

Vertrouwen in traditionele reclame nog steeds groot

 
Gelezen: 5087 keer

De meest geloofwaardige vorm van reclame (77%) is rechtstreek afkomstig van mensen die we kennen en vertrouwen. Het vertrouwen in traditionele offline reclamevormen blijft volgens het onderzoek onveranderd groot.

Het reclamelandschap ontwikkelt zich in rap tempo, doordat sociale media en technologische vooruitgang nieuwe manieren creëren om in contact te komen met consumenten.

Groot vertrouwen in eigen online kanalen.
73% van de respondenten gaf aan te vertrouwen op meningen die op internet worden geplaatst.
Het vertrouwen in reclame op websites van merken nam in 2015 met zes procentpunten toe tot 64%, +6% t.o.v. 2013. Vertrouwen van de Nederlandse respondenten op redactionele inhoud, zoals krantenartikelen 63%, -2% t.o.v. 2013.

Vertrouwen in traditionele reclame nog steeds groot
Het vertrouwen in traditionele (offline) betaalde kanalen werd niet aangetast.
De tv, kranten en tijdschriften blijven vertrouwde reclamevormen.
Vertrouwen op tv-reclames 48%, -3% t.o.v. 2013.
Vertrouwen op advertenties in kranten 50%, -4% t.o.v. 2013.
Vertrouwen in tijdschriften 47%, -5% t.o.v. 2013.

Vertrouwen in betaalde online- en mobiele advertenties 32%, -2% t.o.v. 2013.
Vertrouwen advertenties die worden weergegeven in zoekresultaten 41%, -3% t.o.v. 2013.
Vertrouwen advertenties op sociale netwerken 37%, +2% t.o.v. 2013.
Vertrouwen op online reclamebanners 28%, 0% t.o.v. 2013.
Mobiele reclame 28%, -1% t.o.v. 2013.
Vertrouwen op mobiele tekstadvertenties 23%, -1% t.o.v. 2013.

Voor het Nielsen Global Trust in Advertising Survey werden 30.000 onlinerespondenten in 60 landen ondervraagd om het consumentenvertrouwen in 19 vormen van paid, owned en earned media te peilen. Rapport van 28 september 2015.

 

Bron: Nielsen Global Trust in Advertising Survey.