Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

28 sept 2018
Het NS logo 50 jaar. Het logo dat iedereen (her)kent, maar dat niemand na kan tekenen

Het NS logo 50 jaar. Het logo dat iedereen (her)kent, maar dat niemand na kan tekenen

 
Gelezen: 43 keer

Voordat je verder leest.
Pak een pen een papier en probeer het logo te tekenen…
Een op zich eenvoudig lijntekening, maar o zo briljant!
Al gedaan? Moeilijk hè.


Als je het hele artikel leest staan onderaan de schetsen van toen en het logo zelf.
Maar niet direct gaan spieken en naar onderen scrollen. Eerst het artikel lezen…

In mei bestond het NS logo 50 jaar
In 1968 zijn het logo, de huisstijl en ook de kleur van de treinen ingevoerd. Alles in het herkenbare geel voorzien van blauw logo. Nog steeds heeft het logo niets aan zeggingskracht ingeboet.


Baanbrekend design
In die tijd revolutionair en baanbrekend design. Het logo is ontworpen door de toen nog jonge (enfant terible) Gert Dumbar bij Tell Design. De breefing voor de ontwerper was; “Het gewenste bedrijfsbeleid moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn. Tevens moeten er de letters N en S in voorkomen.
Het resultaat: De gele treinen en het iconische logo. Een logo zonder de letters N en S! Dumbar over de letters “Ik wilde daar vanaf. Ongelukkige vormen die met elkaar in conflict komen. Eindeloos heb ik ze in elkaar gevlochten.”
Dumbar over de kleur geel “Ik kwam op die grauwe stations en dacht ‘daar moet een knalkleur binnenrijden’. Maar felgeel, sputterde de directie. Machinisten weigerden er zelfs mee te gaan rijden.” Later was iedereen enthousiast.

De aanleiding was dat de NS moest transformeren naar een commerciële organisatie. De werkgroep huisstijl die 2 jaar daarvoor was opgericht vond dat daar een nieuwe huisstijl bij hoorde. De NS was overigens het eerste staatsbedrijf met een eigen huisstijl.


Geel en 1800 schetsen
De kleur geel voor de treinen is bewust gekozen “een sterke kleur die niet snel verkleurd. Het licht mensen uit tegen de contrasterende kleur op het perron”, aldus Dumbar.
1800 schetsen zijn er gebruikt. Erg veel, maar er was drang naar testen en normeren. De vorm moest open blijven om op grotere afstand ‘leesbaar’ te zijn.
Het blauwe logo symboliseert het heen en weer rijden van een trein over het spoor.

ns logo schetsontwerp


NS schuift
Je ziet de NS nu schuiven. Het geel krijgt een bijrol in de Sprinters. En voor de NS-app kwam er een nieuw ontwerp. Mijn vraag is, wat voegt het toe. Is het beter?

Tenstoonstelling Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl
Je kan het nog te zien tot en met 28 oktober 2018 in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

 

Logo NS

 

Nog een leuk filmpje van de NS hier op YouTube.

 

Bronnen: nsnieuws, Nieuws030, Marketing Tribune & eigen onderzoek.

Meer in deze categorie: « V&D is terug

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social