Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

6 mrt 2019
’s Werelds beroemdste logo’s met een verborgen betekenis

’s Werelds beroemdste logo’s met een verborgen betekenis

 
Gelezen: 371 keer

De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stil gestaan bij de verborgen boodschap?
Bij veel logo’s is deze niet direct zichtbaar.

Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan krijg je de verborgen boodschap te zien. Maar over sommige logo's is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf.
Eenmaal opgemerkt zal deze boodschap niet meer vergeten worden. Van welke logo’s ken jij de verborgen boodschap?

  1.  Verborgen wielrenner en de gele trui
    Tour de France - Verborgen wielrenner en de gele trui
    Wist je dat het logo van de Le Tour de France twee verborgen boodschappen uitstraalt? De eerste is een verborgen wielrenner, die wordt gevormd door de letters "R" en "U". Die wielrenner rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters "O". De laatste "O" is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement word gegeven. Op een subjectiever niveau suggereert het gele wiel ook het idee van een zon; heel toepasselijk, want het evenement loopt in de zomer.

  2. Verborgen beer van Bern
    Toblerone - Verborgen beer van Bern
    Het logo van het Zwitserse Toblerone vergt wat meer kennis van de identiteit en oorsprong van het chocolademerk. In het logo is de bekendste berg van Zwitserland afgebeeld: de Matterhorn. Maar er is nog iets te zien, want in de berg staat een dansende beer. De beer is het symbool van Bern, de hoofdstad van Zwitserland, waar het chocolademerk haar oorsprong kent.

  3. De ingang en uitgang van Subway
    Subway - De ingang en uitgang van Subway
    Al eens stilgestaan bij het logo van fastfoodketen Subway? De pijl naar links in de S en de pijl naar rechts in de Y symboliseren de in- en uitgang van het restaurant. De pijlen dragen ook bij aan het idee van snelheid en promoten de boodschap dat, naast dat het vers en gezond is, het ook een zeer snelle optie is.

  4. Kernwaarden die symbool staan voor succes
    Airbnb - Kernwaarden die symbool staan voor succes
    Als je goed naar het symbool van het logo van Airbnb kijkt, dan zal je merken dat het logo een combinatie is van vier symbolen. De eerste is een hoofd om mensen te vertegenwoordigen, de tweede een locatiepictogram om plaats te vertegenwoordigen, de derde een hart om liefde te vertegenwoordigen en de laatste letter A van Airbnb. Het logo kreeg de afgelopen jaren bovengemiddeld veel aandacht, omdat het logo ook wat weg heeft van geslachtsorganen.

  5. Producten verwerkt in het beeldmerk
    Unilever - Producten verwerkt in het beeldmerk
    Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe 'U' staat voor Unilever. Maar kijk wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. Unilever produceert van alles: eten, drinken, cosmetische producten. Daarom hebben zij allerlei verschillende producten verwerkt in hun logo dat tevens de letter U voorstelt.

  6. Van A tot Z voor een glimlach
    Amazon - Van A tot Z voor een glimlach
    Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. De achterliggende gedachte is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je er op hebt gelet in de wetenschap dat er een boodschap in zit. Simpel inderdaad. De pijl in het logo van Amazon betekent dat er van 'A' tot 'Z' online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.

  7. De pijl die die de richting van de koers aangeeft
    FedEx - De pijl die die de richting van de koers aangeeft
    Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Toch staat er een verborgen symbool in. De witruimte tussen de letter ‘E’ en 'x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, die toepasselijk is voor FedEx.

  8. Start/finish en de beruchte eerste bocht van de GP Formule 1
    Formulie 1 - Start finish en de beruchte eerste bocht van de GP Formule1
    De Formule 1 heeft, ruim een jaar nadat het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media zich als nieuwe eigenaar meldde, een nieuw logo geïntroduceerd. Het nieuwe logo sluit aan bij de visie die Liberty Media voor de sport heeft en symboliseert: twee auto’s die een bocht nemen en richting de finish gaan.
    Het oude logo had ook een verborgen betekenis. Als je goed kijkt naar de witte ruimte tussen de letter 'F' en de rode strepen in het Formule 1-logo, zie je nummer 1. De rode strepen van het logo zijn ook bedoeld als een grafische weergave van de snelheid die wordt behaald door Formule 1-wagens.

  9. Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis
    WikipediA - Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis
    Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Maar weet je ook wat het logo uitstraalt? Het logo van Wikipedia is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De uitleg die Wikipedia biedt is: "Elk stuk draagt een glyph (een letter of een ander teken), wat tevens de meertaligheid van Wikipedia symboliseert." De lege ruimte bovenaan geeft het onvolledige karakter van het project, de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.

  10. De bergen die iedere atleet moet overwinnen
    Adidas - De bergen die iedere atleet moet overwinnen
    Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.

  11. Het vastpinnen van interesses
    Pinterest - Het vastpinnen van interesses
    Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als digitaal prikbord voor afbeeldingen. De P staat voor Pin en Interest staat voor interesse. Gebruikers van het platform kunnen ‘interesses’ vast ‘pinnen’ op een van de aangemaakte prikborden. Omdat het woord "pin" en de handeling om iets aan een bord vast te pinnen zo een cruciale rol speelt in de identiteit van het merk, heeft het Pinterest-logo een speldontwerp verborgen in de letter "p".

  12. Het verhaal achter de appel van Apple
    Apple - Het verhaal achter de appel van Apple
    Iedereen kent het appeltje wel achterop de iPhone, iPad of Macbook. Over de betekenis van het logo zijn de meningen echter nogal verdeeld. Sommige beweren dat het een verhaal is uit de Bijbel, waar Adam en Eva een hap namen van de verboden vrucht. De boodschap? Een hap van een giftige vrucht zal de mens slimmer maken en dat staat voor hetgeen dat Apple wil uitstralen. Andere beweren dat Rob Yanov (uiteindelijk ontwerper van het logo) de vrucht heeft nagetekend, nadat hij een hap van de appel had genomen.

  13. Het mannetje met de koptelefoon
    beats - Het mannetje met de koptelefoon
    We blijven even bij Apple, want Apple is sinds enkele jaren ook de eigenaar van het bekende koptelefoonmerk Beats (van Dr. Dre). De meeste mensen denken aan de logo van Beats dat er een B is met een rondje daar om heen. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, want het stelt namelijk een mensenhoofd voor. De 'b' moet de koptelefoon voorstellen.

  14. Thuisbasis voor je verzameling foto’s
    Picasa - Thuisbasis voor je verzameling foto's
    Picasa was een gratis service en programma van Google waarmee foto's bewerkt en gedeeld konden worden. Inmiddels is Picasa overgegaan in Google Photos. Het kleurrijke logo van Picasa leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, want het moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto's. Casa betekent in het Spaans huis en pic staat uiteraard voor foto.

  15. Scherpe mesjes om indruk te wekken
    Gilette - Scherpe mesjes om indruk te wekken
    Gillette is een zeer bekend merk van scheermessen. Het logo van Gillette is een typisch typografisch logo. Maar er zit ook een verborgen boodschap in verstopt. Verstopt inderdaad, want deze boodschap is moeilijk te achterhalen. Het eerste i- en g'tje zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat de mesjes goed scherp zijn. Met deze hints zie je het waarschijnlijk wel.

  16. Twee personen schudden elkaar de hand
    Hyundai - Twee personen schudden elkaar de hand
    Dacht je dat het logo van Hyundai gewoon een H was? Dan heb je het fout! Het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. En dan komt het natuurlijk heel mooi uit dat de eerste letter van het merk overeenkomt met dit symbool. Het symboliseert een tevreden koopovereenkomst tussen klant en bedrijf. Tegelijkertijd laat het bedrijf zien dat het dicht bij de consument staat.

  17. Het analoge en digitale signaal komen samen
    SONY VAIO - Het analoge en digitale signaal komen samen
    Het merk Vaio van Sony bestaat niet meer, maar het oude logo is een geweldig voorbeeld van een logo met een verborgen boodschap. De boodschap was dusdanig verborgen, dat het voor veel mensen niet te doen was om erachter te komen. Het logo integreert de ideeën van analoge en digitale technologie in één logo, waarbij de V en A worden gebruikt om een analoge golf te vertegenwoordigen en de I en O om binair getal uit de digitale wereld weer te geven.

  18. Magnetische golven en de Golden Gate
    Cisco - Magnetische golven en de Golden Gate
    Cisco is een groot Amerikaans bedrijf uit San Francisco dat gespecialiseerd is in netwerkapparatuur. De streepjes van Cisco stellen magnetische golven voor en komen overeen met de steunpilaren van de Golden Gate brug. De naam Cisco is natuurlijk afgeleid van de plaats waar het bedrijf ooit is opgericht.

  19. SoundCloud en de online audiowolk
    SoundCloud en de online audiowolk
    SoundCloud is een online audioplatform dat geluidsproducenten de mogelijkheid geeft hun origineel gecreëerde geluiden te uploaden, op te nemen, promoten en delen. In het logo van Sound Cloud gaan audiogolven over in een wolk. De wolk staat voor de cloud, oftewel online dienst. De verticale strepen symboliseren audiogolven, maar vanuit de psychologie weten we ook dat verticale strepen onbewust, hoge kwaliteit, vertegenwoordigt.

  20. Het samenbrengen van familie en vrienden
    Tostitos - Het samenbrengen van familie en vrienden
    Tostitos heeft ook goed nagedacht over de positionering van het chips merk. Als je goed naar het logo kijkt dan kan je concluderen dat de letters “T” twee mensen voorstellen. De mensen houden samen een tortilla chip vast en staan klaar om hem in het bord met salsa saus te dopen die door de letter “I” word gevormd. Wat het bedrijf communiceert? Het idee om vrienden en familie samen te brengen met de tortilla chips als gezellig middelpunt.

  21. North West Airlines en het kompas
    Northwest Airlines en het kompas
    In Nederland wellicht een onbekende luchtvaartmaatschappij, maar daarom niet minder interessant om even goed op in te zoomen. Het logo is namelijk erg origineel en buitengewoon creatief. De kleine pijl in de cirkel vormt de pijl van een kompas, welke de richting van de koers aanwijst. Deze is op een slimme plek gepositioneerd, want vormt van de letter N ook de letter W. En je raadt het al, dit zijn de initialen van het merk.

  22. Supermarktketen Carrefour in Franse kleuren
    Carrefour - Supermarktketen in Franse kleuren
    Wie wel eens in Frankrijk is geweest, zal ook vast wel eens boodschappen hebben gehaald in de Franse supermarkt Carrefour. Het logo bestaat uit twee pijlen in een tegenovergestelde richting en in de kleuren van de Franse vlag. De pijlen geven aan dat je bij Carrefour alle kanten op kan qua boodschappen. Maar er is meer, want de witruimte tussen de pijlen vormt een ‘verborgen’ letter C van Carrefour.

  23. LG zorgt voor een smile
    LG zorgt voor een smile
    Niet alleen Amazon gebruikt een smiley concept, er zijn nog tal van andere voorbeelden van logo met een lach erin. Neem bijvoorbeeld het logo van LG Electronics met de boodschap ‘Life’s Good’. Het is bewust menselijker gemaakt door er een vrolijk gezichtje van te maken. De initialen van het logo vormen het gezicht, met de letter L als neus en de G vormen de contouren van het gezicht.

  24. Kleurenpracht en trots
    nbc de pauw verenpracht
    De National Broadcasting Company (NBC) heeft de pauw voor het eerst gebruikt in 1956 om de kleurprogrammering van het netwerk te benadrukken. De pauw staat voor kleur en trots. NBC's logo heeft een aantal verborgen betekenissen. Het is duidelijk dat het een pauw is, maar waarom? Toen het logo werd ontwikkeld, werden er kleurentelevisies geïntroduceerd (met uitleg over de regenboog van kleuren) en het netwerk wilde een logo dat ervoor zou zorgen dat bezitters van zw/w tv's de overstap maakten. Dus gingen ze met de gebruikelijke uitdrukking (destijds), 'fier als een pauw', en stelden ze dat ze trots waren op hun nieuwe kleursysteem. De zes verschillende kleuren van de veren vertegenwoordigen de zes verschillende afdelingen van NBC. Sinds 2012 is de pauw geïntegreerd in het bedrijfslogo van moederbedrijf Comcast.

  25. De fonts in de hand
    myfonts hand
    MyFonts lettertypen is een online bron voor lettertypen waarmee gebruikers toegang hebben tot een aantal lettertypen. De 'My' in MyFonts is gestileerd om er uit te zien als een hand, waardoor de indruk wordt gewekt dat gebruikers de lettertypen die ze leuk vinden, in handen kunnen krijgen.

  26. Het logo van BMW is niet alleen een propeller
    BMW - Het logo is niet alleen een propeller
    BMW betekent: ‘Bayerische Motoren Werke’. In de beginjaren was BMW nog een producent van motoren voor vliegtuigen en daarom denken velen dat het logo van BMW een propeller tegen een blauwe lucht moet voorstellen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de kleuren blauw en wit de kleuren van de staat Beieren vertegenwoordigden. De kleuren staan alleen in een andere volgorde, omdat het in de jaren ’20 niet toegestaan was een nationaal symbool in een commercieel merk te gebruiken.

  27. Hope for African Children Initiative
    Hope for African Children Initiative
    De laatste in deze rij. Die willen we je niet onthouden.
    Waarschijnlijk niet zo bekend. Maar heel fraai gestileerd.
    Op het eerste gezicht lijkt dit logo simpelweg op de geografische contouren van Afrika. Als je goed kijkt, kan je zien dat dit feitelijk is gecreëerd door de contouren van twee mensen, een volwassene en een kind.

  28. Wilt je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?
    Het ontwerpen van een bedrijfslogo lijkt zo gemakkelijk. Het logo moet niet alleen opvallen en herkenbaar zijn, maar het moet dus ook een boodschap overbrengen op de doelgroep. Een leuke opdracht waar ons team designers graag bij helpt. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

    Weet jij een logo met verborgen boodschap?
    Ken jij nog een beroemd logo die wij niet genoemd hebben, maar wel een verborgen boodschap heeft en waarvan jij vindt dat deze hier niet mag ontbreken? Laat het ons weten!

    Waarschijnlijk vind je dit filmpje op Youtube ook wel leuk.

    Ook Grafiek heeft een aantal logo's ontworpen met verborgen betekenissen! Kijk eens op onze logo pagina. Zie jij ze? Laat het ons weten wat jij (er in) ziet!


    Een deel van deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.

Gerelateerde items (op tag)

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social