Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

25 juni 2019
Waarom veranderden deze 11 bekende bedrijven hun logo?

Waarom veranderden deze 11 bekende bedrijven hun logo?

 
Gelezen: 35 keer

Er is niets zo nauw verbonden met een merk als het bedrijfslogo.
Veel bedrijven herzien naar verloop van tijd het logo en besluiten wel eens om (kleine) aanpassingen of updates door te voeren. Daar kunnen diverse redenen voor zijn.

Vaak is een logo verouderd en kiest men voor een nieuwe uitstraling, maar ook logo-technische redenen of zelfs een fusie kan ten grondslag liggen aan een nieuw logo ontwerp. In dit blog analyseren we 7 bekende bedrijven die hun logo veranderden. We beschrijven niet alleen wat er veranderd is, maar geven ook aan waarom voor een verandering gekozen is.

  1. YouTube voegt beeldmerk toe voor meerdere platformen
    youtube oud nieuw logo
    In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd kreeg het logo – voor het eerste in 12 jaar - een update. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende Play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk verplaatst naar de linkerzijkant verplaats. Hierdoor is het logo breder geworden, maar zodra er vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, dan zal alleen het icoontje getoond worden.

  2. Converse legt meer nadruk op beeldmerk
    converse oud nieuw logo
    Naast YouTube heeft ook Converse in 2017 haar logo aangepast. Belangrijk om te weten is dat dit logo van het bedrijf Converse is en dus niet van, bijvoorbeeld, de bekende Converse All Star schoenen. Voorheen zat de herkenbare ster verwerkt in de `O`, maar nu heeft Converse hier een los beeldmerk van gemaakt. Dit opent mogelijkheden voor het gebruik van alléén het beeldmerk, zonder plaatsing van de merknaam, voor bijvoorbeeld social media kanalen.

  3. Domino’s verandert het logo door breder productaanbod
    dominos domino s oud nieuw logo
    Restaurantketen Domino's Pizza heeft in 2012 een nieuw logo geïntroduceerd. Wat opvalt, is dat het woord "pizza" is weggelaten. Domino's heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza's. Domino's wil consumenten niet in verwarring brengen door 'pizza' ook onder het nieuwe logo te plaatsen. Sterker nog, ze proberen de nadruk te leggen op het woordmerk door dit in groter lettertype te tonen. Bovendien zorgt het overgebleven dominosteentje voor extra herkenning en versterkt dat het woordmerk.

  4. Netflix kiest voor iconische rode 'N'
    netflix oud nieuw logo
    Toen Netflix in 1997 werd opgericht was het nog een VHS-uitwisselclub. Waar de diensten tegenwoordig online worden aangeboden, werden videobanden toen per post verstuurd. Gezien de veranderingen in de dienst was het niet ondenkbaar dat ook het logo zou mee veranderen. Bij de laatste wijziging in 2017 hebben de 7 letters plaatsgemaakt voor een iconisch rode ‘N’. Het nieuwe logo is responsive en werkt op diverse platformen, zoals een app, op social media platformen of zelfs op de knopjes van de afstandsbediening. Het zegt iets over de ambitie van het bedrijf.

  5. Starbucks ontdoet zich van merknaam
    starbucks oud nieuw logo
    Zelfs als je er nog nooit een kopje koffie hebt gedronken, ben je waarschijnlijk wel bekend met het logo van koffieketen Starbucks. Misschien is het je nog niet eens opgevallen, maar sinds 2011 heeft Starbucks een nieuw logo. Bij het laatste redesign van het logo heeft het Starbucks-logo de letters ‘Starbucks Coffee’ verloren, net als de zwarte kleur in het logo. Het nieuwe logo is als het ware de ingezoomde versie van het oude logo, waardoor de zeemeermin nog dominanter (en iconisch) is geworden.

  6. UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren
    ups oud nieuw logo
    De oudste koerierdienst ter wereld is door de jaren heen vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Bij de laatste publiekelijke wijziging in 2003 toont UPS zich niet langer beperkt tot het vervoeren van pakketjes. Dit is duidelijk gemaakt door het pakketje uit het oude logo te verwijderen, zodat de focus op het schild komt te liggen. Het schild kreeg een make-over en werd gegoten in de authentieke bruine UPS huisstijlkleuren. Tot slot besloot het bedrijf om UPS als officiële naam aan te nemen.

  7. Subway heeft na kritiek weer een nieuw logo
    subway oud nieuw logo
    Subway is de laatste jaren wel erg nadrukkelijk op zoek geweest om haar restaurant als gezond te presenteren. De bekende huisstijlkleuren werden vervangen door groene ‘gezonde’ letters. Dit bleek geen succes en uit noodzaak werd het logo wederom veranderd. Het nieuwe logo staat rechtop en heeft een moderne uitstraling gekregen. De huisstijlkleuren zijn terug en geoptimaliseerd, zodat ze het best tot hun recht zullen komen in uitingen via alle kanalen. Het icoon, dat een nieuwe aanwinst is voor het merk, voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.

  8. Microsoft toont succesvolle elementen voor herkenning
    microsoft oud nieuw logo
    Na 25 jaar hetzelfde logo te hebben gebruikt, heeft Microsoft in 2012 een nieuw logo gepresenteerd. Het vorige logo was simpelweg een woordmerk. Bij het nieuwe logo is dat ook het geval, maar is er een minder opvallend lettertype gebruikt. Hierdoor behoort ook de – naar eigen zeggen – zakelijke uitstraling tot het verleden. Daarnaast is er ook een vierkante versie van het kleurrijke symbool van Microsofts besturingssysteem Windows toegevoegd. Door het Windows symbool krijgt het logo meer herkenning.

  9. Mastercard volgt de trend en kiest voor platte typografie
    mastercard oud nieuw logo
    Sinds 2016 heeft creditcardmaatschappij Mastercard een nieuw logo in gebruik. Niet vanwege een dienst- of identiteitswijziging, maar omdat het beter past bij het huidige digitale tijdperk en de logo trends. Het basisdesign, met de twee cirkels en de kleuren geel en rood blijven ongewijzigd. In het nieuwe logo zijn de verticale strepen, die de twee cirkels verbonden, uit het logo verdwenen. Tot slot is de naam Mastercard uit het beeldmerk gehaald en wordt deze ernaast of eronder gebruikt in een platte typografie.

  10. De laatste in deze rij. Nederlands trots. Klassiek Philips logo is geoptimaliseerd voor digitale weergave
    philips oud nieuw logo
    Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo, maar helemaal nieuw is het logo eigenlijk niet. Op een paar kleine wijzigingen na lijkt het nieuwe logo sterk op een oud logo uit de jaren dertig. Belangrijker nog is dat het logo geoptimaliseerd is voor het web. De dunne lijnen in het oude logo zijn verleden tijd, want dit kan problemen geven in een digitale weergave. Mede daarom is er gekozen voor twee radiogolven in plaats van drie. Ook is er gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft gekregen en daarom ook beter getoond word op kleine schermen (bijvoorbeeld het scherm van je smartphone).

  11. Vooruit, we doen er nog een 11e bij. Een andere Nederlandse trots; KLM
    klm oud nieuw logo
    Er was een tijd dat het belang van dingen als branding niet zo duidelijk was als nu. Dat was zeker het geval bij KLM. Tot 1961, toen werd een nieuw logo gelanceerd dat tot op de dag van vandaag vrijwel ongewijzigd is gebleven.
    Bij de oprichting heeft KLM het zogenaamde ‘vinkembleem’ ontworpen. Een gevleugeld schild droeg de met elkaar vervlochten letters K, L en M, evenals een kroon. Echter, zoals het geval was bij veel andere bedrijven in die tijd, werd het logo niet altijd uniform toegepast. Bovendien moest het concept van een 'huisstijl' nog worden overgenomen. Kortom, er was geen echte visie in termen van herkenbaarheid, noch de manier waarop het logo en de kleuren moesten worden gebruikt.
    Een nog grotere herkenbaarheid kon worden bereikt. Dit resulteerde in een aanbeveling om een nieuw logo te ontwerpen dat beter leesbaar was en kon worden verwerkt in een huisstijl, waardoor het merk van KLM de kwaliteiten van het bedrijf weerspiegelde. In 1961 werd de legendarische reclameman David Ogilvy benaderd om het imago van KLM te onderzoeken. Uit de resultaten bleek dat KLM hoog scoorde op ‘netheid, punctualiteit, gastvrijheid en vriendelijkheid, maar dat technisch vermogen en moderniteit enige nadruk konden leggen’. KLM positioneerde zich vervolgens als ‘betrouwbaar’ en kreeg het advies dat het deze kwaliteit zou kunnen verbeteren met een nieuw, sterk logo.
    Henrion vertelde later dat hij begon met het maken van voorlopige schetsen van het inmiddels zo bekende KLM-logo op een servet op de terugvlucht naar huis.
    Deze conversie van het beeld maakte het niet alleen veel duidelijker en zeer gemakkelijk herkenbaar in zowel grotere als kleinere formaten, maar zorgde er ook voor dat het gemakkelijk zichtbaar was in slechte weersomstandigheden. Een ingenieus ontwerp.

  12. Wilt je ook je logo laten restylen of veranderen?
    Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen?. Een leuke opdracht waar ons team designers graag bij helpt. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

    Weet jij een restyling van een logo die absoluut in dit lijstje thuishoort?
    Ken jij nog een beroemd logo die wij hier niet genoemd hebben en waarvan jij vindt dat deze hier niet mag ontbreken? Laat het ons weten!


    Ook Grafiek heeft een logo's gerestyled. Kijk eens op onze logo pagina.


    Mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.

Gerelateerde items (op tag)

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social