Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

15 mrt 2018

Wat kunnen B2B marketeers dankzij Growth Hacking bereiken?

 
Gelezen: 366 keer

Wat kan je door middel van growth hacking bereiken en hoe kan je een mindset ontwikkelen om beter te worden met B2B marketing?

Als marketeers verwerpen we soms het idee van een groeimentaliteit, zonder er zelfs bewust van te zijn. Laten we de reden hierachter bespreken.

Ten eerste volgen marketeers vaak de volgende benadering: we plannen eerst iets in en voeren dit vervolgens uit. Punt. Zie jij wat er ontbreekt? We missen namelijk een testfase.

Ten tweede verwachten wij topprestaties van onszelf (en anderen) terwijl we nieuwe zaken uitproberen en amper tijd hebben om te oefenen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar wanneer ik iets nieuws uitprobeer, doe ik het de eerste keer niet altijd even goed.

Ten derde worstelen marketeers soms met perfectionisme of faalangst. Deze uitdaging kan onze groei ook belemmeren. Dus, wat kan je hieraan doen?

Start met een groeimentaliteit
Volgens Chip en Dan Heath kan het antwoord vreemd lijken: “je moet de mislukking verwachten - niet de mislukking van de missie zelf, maar mislukkingen onderweg”. Je moet eigenlijk als een software developer denken. Hiermee bedoel ik: ontwikkel, test en herhaal.

Je moet ervoor zorgen dat men mislukkingen als een deel van het marketingproces beschouwt. En je moet testen. In plaats van campagnes te leiden waar alles op één enkele succesvolle lancering steunt, probeer je best een meer soepele aanpak uit.

Traditionele marketing vs. Growth hacking
Er bestaat nog steeds verwarring rond het verschil tussen marketing en growth hacking. Hierbij kan volgende infographic misschien helpen.

traditionele marketing vs growth hacking

> Klik op de illustratie voor een grotere en volledige versie.

Bron: Traditional marketing vs. Growth Hacking – Infographic

De zin “Make people want the product vs. Make a product people want” vat dit goed samen. Het begint allemaal met hoe we denken en dit is net waarom een groeimentaliteit zo belangrijk is.

Nu vraag je jou waarschijnlijk af hoe je dit kan bereiken. Hieronder vat ik de belangrijkste vragen samen - uiteraard met antwoord.

Wat moeten marketeers over Growth Hacking weten en wat maakt het verschil?
Het groot verschil is de evolutie van marketing. Dropbox is hier een perfect voorbeeld van. Indien je vrienden overtuigt om zich in te schrijven, verkrijg je meer opslagplaats. Tweet erover en verkrijg meer ruimte. Log in op verschillende toestellen en verkrijg meer ruimte.

Het leuke hieraan is dat zeer weinig mensen begrijpen hoe het inloggen op meerdere toestellen en het geven van gratis opslagplaats hun business kan doen groeien. Maar als iets aan meerdere toestellen gelinkt wordt, dan wordt het product steeds afhankelijker van Dropbox. De beschikbare opslagplaats neemt dan toe, gevolgd door de bereidheid van de klant om (in de toekomst) voor deze dienst te betalen. Kortom gaat het over het creatief analyseren van jouw klantenrelaties en deze te gebruiken om voordelen uit deze relaties te halen, wat uiteindelijk tot groei gaat leiden.

Welke nadelen zijn hieraan verbonden?
Je hebt veel mensen en teamleden nodig, eigenlijk een heel bedrijf. Growth hacking gebeurt niet vanzelf. Je hebt mensen uit verschillende teams nodig. Niet iedereen die binnen het bedrijf werkt, maar toch een mooi aantal.

Doen de meeste B2B marketeers reeds aan growth hacking?
Top B2B-marketeers hebben eigenlijk altijd al aan een soort van growth hacking gedaan. Het testen is van cruciaal belang voor eender welk marketingprogramma en goede marketeers hebben dit altijd geweten. Het verschil met de “growth hacking”-theorie is de verkorte testperiode. Indien het testen van een prototype op kleine schaal problemen lijkt te hebben, gaat men dit direct aanpassen en opnieuw testen in plaats van alle problemen pas op het einde te verbeteren. Men kan dit proces voor zowat alles toepassen - technieken, strategieën, inhoud, calls-to-action, landingspagina’s … en vooral marketingstrategieën.

Ook al is elke discipline binnen B2B marketing heel verschillend, zal ongeveer hetzelfde proces van testen en uitrollen universeel toegepast kunnen worden. Het belangrijkste punt waar ik op zou focussen is de creativiteit. Opportuniteiten liggen in de zaken waar mensen nog niet actief mee bezig zijn. Je hoeft soms slechts een beetje afstand te nemen en zaken op een andere manier proberen te bekijken. Daag jezelf uit en verander van perspectief. Kortom, think outside the box.

Conclusie
Zoals je kan zien is growth hacking geen vaste strategie. Het is een mindset. Door zo te denken, zal je meer bereiken en minder blijven vaststeken op mislukkingen. Mensen met een groeimentaliteit - zij die risico nemen, feedback aanvaarden, en op lange termijn denken - kunnen niet anders dan vooruitgaan, zowel in hun persoonlijk leven als in hun carrière.

Vergeet deze quote van Thomas Alfa Edison niet: "I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

Geschreven door Morgane Lewy.
Morgane werkt sinds juni 2016 bij het Belgische bureau Sortlist.nl
E
nkele artikelen geschreven door Morgane:
B2B en sociale media: Waar loopt het fout? (b2bmarketeers)
Zo maak je van een chatbot een intelligente assistent (EMERCE.nl)

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social